Tuesday, November 29, 2011

kronologi kesakitan itu..

nak citer psal sakitkepala je..(yg taktau dari mana dtg nya..)

18 nov 2011-en hubby ada kursus d lgkawi..dah 2-3 hari dia bgtau nak pi sana..aku ja yg dok berat nak pi sbb rasa bdn mcm tak brp sihat..sakit kepala, selsema batuk n mcm nak demam..padahal minggu2 sblm2 tu mmg giler sgt nak p lgkwi..naik bot malam tu kol 7 ke lgkwi n tido d umah adik d kuah.

19-21 nov-d lgkwi -selsema, batuk, sakit kpla skit2, tp lbih kpd sakit kpla sbb slsema, mkn panadol soluble ok skit..sempatla bwk anak2 ke underwater world, naik cable car (turun tu lg pening), n pusing2 kuah je soping skit2..

22 nov-selasa-pg tu dtg gak opis sbb ada 2 3 benda nak kena settle..ptg tu surrender tak pi dah.makan panadol n terus zzz

23 nov-rabu-sakit kepala menyerang 2 3 kali sehari..time tu sakit sebelah kanan kepala je..sakit mcm di tekan2 kepala..time nak sujud masa solat sgtla sakit,mcm kepala ditonyoh ke sejadah..so end up with solat tunduk kepala ja time sujud n rukuk

24 nov-khamis-dah tak tahan sgt dah, pg tu p klinik menon jugak,,,menunggu tu punyala lama, sakit kepala kali ni d sebelah kiri pulak berdenyut2 sampai ke urat atas dahi..org2 yg aku kenai yg jumpa time menunggu nak masuk bilik dr tu semua aku buat dek je..biarla org nak kata sombong pun tp mmg kepala sgtla sakit smpai satu tahap tu ingat dah nak mati dah..sedih sayu nak tinggalkan anak2 yg masih kecik..huhuhu..lps jumpa dr , dia cakap maybe stress, tp dia nasihatkan aku p check mata sbb dia nampak mata aku mcm ada urat2 merah..mmg aku supposed to wear spec dari zaman sekola2 lg..tp jenis malas nak pakai, lgpun power takla tinggi sgt pun..tak smapai seratus pun..ptg tu blk makan panadol dr bg je.n tido terus sampai lupa nak p check mata n buat spek..dr ada bg lg satu ubat, pelik je aku tgk..kena makan malam...mmg takmo makan pun ubat tu, hubby pun suruh makan,,tp aku biasala degil kan..jap td baru tau tu ubat migrain rupanya..

25 nov-jumaat-pg tu mai jugak lab sbb ada SEM..redah je la..tahan ja dgn makan panadol 650 tu..ptg p check mata n terus buat spek..spek sia dlm masa sejam...n terus pakai..tp on n off je la..kepala still sakit..balik, makan ubat, terus tarik selimut tido, dah x pedulikan anak2..sian dioarang kan..jeritan dan gelak tawa anak2 yg dulunya penawar , la ni dah jadi mcm pisau yg menghiris2 kepala..sib baik en hubby sgt menyokong..anak2 n segala urusan rumah semua dia yg urus kan..aku pun dah siap suruh abah n mama mintal skit air zam zam kat pakngah yg baru blk dari mekah utk minum time sakit

26 nov-sabtu-pg tak kemana2..pakai spek pun time rajin je..ptg.bila agak2 kepala dah ok, pegi tesco nak beli brg2 rumah yg byk dah takde..on dway tu, sakit kepala menyerang lg masa dlm keta..menangis2 lg sakit..anak2 dok bergomol2 n menjerit2 dlm keta, time tu rasa mcm nak campak ja mereka ke luar..kronik kan aku..hubby suh makan ubat..terus makan ubat..n tido dlm keta..samapai tesco, kepala dah ok, tp still berat la..d tesco saja buat2 lupa tak pakai spek..pilih2 brg nak beli..dalam sejam dua kot..rasa mata dah pedih2 dok tgk brg2 n org yg ramai..suruh hubby tgk mata, merah tak,,terus dia bgtau, ada darah dlm mata belah kiri!aku dok ingat mcm merah2 biasa tu la, so buat rilek je la..pastu en hubby dok kalut2 call klinik dr socka (pakar mata), dia ckp klinik dah tutup, n suruh aku cpt2 pakai spek..aiman pun dok bgtau awat mata umi ada darah..pastu aku pi solat magrib baru tgk cermin n perasan alamak darah dlm mata la..time tu kalau mata kiri tu tgk ke sebelah kanan mmg sakit, mcm urat mata di tarik..lps tgk dlm cermin tu baru aku pun kalut2..ingat nak p pmc dr mmg takde dah malam2 ni..so balik umah ters je la..

27 nov ahad -pg2 dah call kilinik mata dr wan balkis d kgr ni..tp tak bukak pulak, cuti maal hijrah jot..terus pegi alor setar..tinggal anak2 d umah abah..dr socka tu kata mmg pendarahan dlm mata ni biasa, urat kecik dlm mata ni putus..dia just bg ubat n terus suruh aku continue pakai spek je..alhamdulilah lega sikit rasanya,,tp sakit kepala itu terus menyerang..hari ahad ni, sakit kepala belah kiri sgt,makan panadol jam 9 pg...jam 3 tpg terus sakit blk kepala...n 9 malam jadik lg..3x sehari sakit kepala tahap gaban..

28 nov-isnin-pg ni lewat skit sakit kepala..kol 11 pg baru sakit...n malam sekali sakit kepala..

20nov-selasa-harini smapai la ni (tghari) kepala berat je...tak rasa sakit berdenyut2 tahap gaban lg..

taktahu pasal apa sakit ni dtg..dr mana dia datang..Allah nak uji ..dan Allah nak aku rasakan bagaimana kalau Allah tarik balik nikmat yg dia bg kat aku sejak dulu lg..selalu sgt aku terlupa, dan ini peringatan kacil dari Allah..
sampai la ni time dok taip) kepala masih berat..harap2 sakit kepala dah x mnyerang lg..tulisan pun tungang tebalik..tgk laptop lama2 kepala makin sakit dah ni..

3 comments:

  1. shima... seriau jer baca kisah ni... pi la jumpa pakar cepat-cepat... sakit kepala melampau ni tak boleh dipandang ringan

    ReplyDelete
  2. kak shima.... keadaan kak shima ni sama mcm siti la.... kalau strees n asyik mengadap komputer je... mmg cepat sakit kepala (magrain)... sblm ni siti sampai suruh DR cucuk.... sbb mmg x tahan sangat sakit kepala ni.... kak shima cuba amalkan QASEH ADINDA insyaallah... ianya akan hilang....

    ReplyDelete
  3. nur baini..alhamdulilah sakit kepala dah ok..syukur sgt2..rasa mcm di beri peluang ke dua pulak..alhamdulilah

    siti..k shima la dok makan ada 1 produk hpa tu,,nak try yg tu dulu..dr menon tu ckp bkn migrain..k shima pun rasa bkn migrain..kalau migrain tak sakit lama2 sampai dekat 2 minggu kan..migrain selalu menyerang max 72 jam je kan..tak tau la mcmamana leh dpt, tp tak stress sgt pun..la alhamdulilah dah ok..kena pakai spek la lps ni..hehehe

    ReplyDelete