Wednesday, July 15, 2009

Anak umi pergi jua..

Pagi ni bangun teringat anak umi yg pergi buat selama2nya tanggal 14dec2007 yg lalu..tah awat tiba2 teringat kat dia..adik aiman la tu..anak umi yg kedua..meninggal masa dlm kandungan 5 bulan..aiman lahir feb2007..lps aiman umur 5 bulan lebih kurang, umi disahkan mengandung lg..terkejut bukan main masa tu..yer la kehadirannya tanpa dirancang..abah aiman pun terkejut..tp aku tau dia cuba cover n cakap "alhamdulilah.."
bermula saat tu startla loya2, muntah, letih, pening semua ada, sama mcm simptom masa pregnant kan aiman..sampai 3 bulan jugakla..masa mula2 tu mmg takleh terima kehadiran dia, sbb pikirkan aiman yg kecik lg..tp knp aku x pikir psl baby kecik dlm rahim ni? sian dia..dia anak umi jugak..masa mula2 tu..dlm bln pertama, ada jugak umi mengharap dia gugur..astaghfirullah hal azim..teruk sungguh umi masa tu..kalau dipikir2 balik umi menyesal amat2 sangat, sbb pernah terlintas tak bersedia nak terima baby baru..dan baby ni pun mcm paham2 je yg umi dia tak nak kat dia..dan dia pergi membawa diri kembali ke PenciptaNya..Ya Allah kejam sungguh aku..
masuk bulan ke 3, aku dah buleh terima dia..masa tu pun morning sickness dah mula beransur hilang..tp still tak bertenaga lg..malas nak bergerak je..tp aku dah mula cakap2 ngan baby dlm perut..dah siap ada panggilan utk dia..dan dah mula plan itu ini utk adik aiman ni..umi dah mula sayang anak umi yg kedua nih..pastu bln ke 4, dah scan n tau bakal dpt baby lelaki..kami redha je, walaupun aku mengharap baby perempuan..rezeki kan..
9 Dec 2007, abah aiman, aku n aiman bertolak ke Cherating Pahang, sbb aku ada seminar kat sana (EM conference 10-12 Dec 07).Masa tu baby dah 19 minggu..dah nak masuk 5 bulan dlm kandungan..mmg perjalanan yg meletihkan..habis seminar, kami singgah KL..berjalan sampai tak ingat dunia..pi IKEA la..aiman tido n aku yg dukung dia..bayangkan aiman dah nak masuk 10 bulan, n kandunagn aku dah masuk 5 bulan, tp aku still buleh dukung aiman, sbb masa tu ingat takde apa2.la..

kami blk sampai kol 12 tgh malam di perlis..masa dlm keta lg dah rasa sakit2 perut..tp ingat takde apa la..dlm kol 3 pg 14 dec tu, aku ke bilik air, n ada tanda darah kuar..n sakit sekejap2 rasa mcm nak bersalin..ish..risau sungguh..aku bercakap2 ngan baby..mintak dia tuggu, jgn kuar lg, tp sakit makin kerap, n last 2ajak abah aiman pi hospital kangar..masuk kecemasan, dr pun tak tau nak buat apa, just drip air je..aku yg dok tahan sakit ni dok tunggu je atas troli tu sampai lbh kurang kol 5 pg, depa tolak aku ke wad bersalin..dr tu cakap mmg kepala baby dah nak kuar..masa tu tuhan je yg tahu bagaimana sakit nya aku, dan bagaimana aku menangis dpn dr tu tanya, dr tak buleh buat apa2 ka, utk selamatkan baby aku tu? dr bertudng labuh tu bgtau, takbuleh buat apa dah, sbb baby dh nak kuar sgt..time tu mmg sgt sakit, n aku rasa mcm nak tendang je dr tu...pastu depa tolak aku masuk labour room..aku redha je apa yg bakal berlaku, walaupun pd hakikatnya, aku sayang baby ni sgt..abah aiman sempat dukung aiman masuk jenguk aku di labour room..dr check jantung baby masih berdenyut..tp tak kuat sgt..aku pasti baby aku masih hidup saat tu..n masa tu jugak aku rasa air ketuban pecah..n dgn sekali teran je..aku rasa benda keluar..n serentak dgn tu, azan subuh berkumandang pg jumaat tu...n baby aku pergi jua...rasa mcm aku yg berdosa sbb aku teran je, dia kuar, n nyawa dia diambil..

dr cakap kalau 6 bln ke atas maybe buleh survive, tp 19 minggu masuh terlalu awal utk dia bernafas sndiri..dr tanya aku nak tgk x baby..mestila aku nak tgk darah daging kami..kecik je baby aku, dlm 200 g lbh..tp dah cukup sifat semua..nmpak baby lelaki, jari2 kecil dia dah terbuka..mulut dia comel je macam mulut aiman..rambut hitam..mata dia tertutup..n aku tau dia berjuang utk terus bersama aku, sampai ke saat terakhir nyawa dia diambil..

dlm tghari tu jugak baby kami dikebumikan..tp aku still kena tahan di wad lg..pg tu aku ok lg..boleh bersembang dgn org2 di sebelah katil wad, tgahri bila abah aiman sampai, mak ayah aku sampai, lps selesai urusan pengebumian baby, air mata aku tumpah juga..semua org dlm wad tu nampak aku nangis..aku bgtau abah aiman mcamana baby tu hidup lg masa dlm labour room, kuar2 dari rahim je terus meninggal..betapa dia nak survive, tp Allah lebih sayang kan dia..

Setiap hari umi dan abah doakan baby umi gembira di sana.. di sisi Pencipta..sentiasa doakan utk umi..n umi tau, anak umi yg inilah yg akan tarik umi dan abah ke syurga nanti..sampai syurga..InsyaAllah kita akan jumpa nanti..Alfatihah..

No comments:

Post a Comment